dinsdag 8 februari 2011

Bibliotheek 2.0

Ik denk dat bibliotheek 2.0 in het verlengde ligt van web 2.0 Het gaat hier om een interactieve webpagina. De klant kan dus niet meer alleen fysiek de bibliotheek bezoeken maar ook virtueel (via internet). Het leuke van bibliotheek 2.0 is dat de klant zelf informatie kan toevoegen. Via onze website is dit nu al een beetje mogelijk. Een lener kan een recensie over een boek schrijven (en dat wordt zeer regelmatig gedaan) en een tag (trefwoord) toevoegen. Er is van alles mogelijk, bijv. advies vragen aan andere leners. Het leuke is dat klanten zo met elkaar in 'gesprek' gaan en van elkaar kunnen 'leren'. De functie 'Leesadvies' is ook een web 2.0 toepassing en erg handig voor zowel de klant als het personeel.
Verder is de Katwijkse bieb actief op Twitter.
Er kan mogelijk nog meer gebruik worden gemaakt van web 2.0 tools zoals Facebook, Delicious. Misschien moet dit meer actief aan de man worden gebracht bijv. door het geven van een workshop.
Web 2.0 will save us
Al deze toepassingen en mogelijkheden kunnen voor klanten een verrijking zijn. Dit zal echter nooit voor iedereen gelden. Een jongere die nooit een boek leest is ook niet geïnteresseerd in Librarything of een Hyves-pagina van bibliotheek Katwijk. Het zijn toch de fysieke boeken die de klanten van de bibliotheek met elkaar verbinden. Sommige lezers zullen met elkaar in 'gesprek' willen gaan maar anderen zullen hier geen behoefte aan hebben.
Het blijft echter belangrijk om met de tijd mee te gaan. De klant is steeds meer verwend en verwacht van de bibliotheek ook steeds meer service. Met deze klant als uitgangspunt zal de bibliotheek zich dus moeten blijven ontwikkelen.

2 opmerkingen:

  1. Verstandige taal Loes.
    Klanten verwachten van de website van de bieb de mogelijkheden die algemeen gebruikelijk zijn op andere websites. Dat een deel van de klanten daar nooit gebruik van zal maken mag nooit een argument zijn.

    BeantwoordenVerwijderen